سی و دومین سالگرد شهادت دکتر عبدالحمید دیالمه ششم تیرماه در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد، با حضور دوستداران شهید به ویژه جوانان و نسل سومی های انقلاب، برگزار شد.

مراسم با قرائت قرآن و پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز شد. در ادامه کلیپی که توسط پایگاه بسیج شهید دیالمه تهیه شده بود، پخش شد. سپس سرکار خانم دکتر دیالمه، خواهر شهید، در سخنانی به معرفی ابعاد شخصیتی شهید دیالمه پرداختند. بخشی از این سخنان به شرح ذیل می باشد:

" يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون[1]

درطول تاریخ، همواره افرادی بوده اند که خواستند نور خدا را با دهانهایشان خاموش کنند.اما اراده الهی بر اتمام این نور است اگرچه کافران کراهت داشته باشند . گرچه مصداق اکمل این تمامیت نور د رظهور حضرت ولی عصر (عج) خواهد بود ، اما مطرح کردن اندیشه های بشری به نام دین و به جای دین، مصداقی از این تلاش مستمر در طول تاریخ برای "اطفاء نور الهی"است. که خداوند در برابر تمامی توطئه  هااراده کرده است تا این نور را تمام کرده  و تلاش های مذبوحانه شیطان را بی اثر سازد.

چه کسانی  مظهر این اراده الهی بوده و  راسخانه مرزبان گوهر دین بودند؟

چه کسانی  مجاهدت کردند تا علاوه بر تبیین حقیقت دین ،مرزبان دیواره های دین بوده تا از تخریب آن مانع شوند؟

تمامی انبیاء(ع) و اوصیا(ع) از آدم(ع) تا خاتم(ص) و اهل بیت علیهم السلام مصادیق اساسی این مرزبانی و مجاهدت در طول تاریخ اند. و پس از آن اصحاب راستین آنان چون ابوذر و مالک اشتر و هشام بن حکم و ...... این را ه را ادامه داده و در عصر غیبت علمای بزرگی چون شیخ طوسی هاوشیخ مفیدها وعلامه امینی ها و... پای در مسیر مرزبانی حقیقت گذاشتند."

در ادامه ایشان به بیان شاخصه های تاثیر گذاری شهید پرداختند:

"در جریان این نبرد تاریخی جای پای جوانی دانشگاهی دیده می شود که برای خود در این مرزبانی سهم و نقش و وظیفه ای قائل بود. ."جوان بودن" او یعنی: پیمودن این مسیر و مجاهدت  در آن شرط سنی نداشته و عمر طولانی لازمه آن نیست.

او این نبرد تاریخی را خوب فهمیده بود و در فهم مسائل جامعه بر خلاف برخی که نقطه نگرند ،جامع نگر بود.

عنوان کتاب چاپ شده از ایشان درباره بنی صدر (خلافت دائمی) نشان این درک و جامعیت است.

کاربرد واژه  "دائمی" حکایت از این داشت که مقابله با حقیقت یک جریان دائمی است که تنها صورتها واشخاص آن تغییر می کند

لذا همواره مراقب بود چه کسی در گوشه و کنار می خواهد علیه دین خدا طغیان کند، چه فکر غلطی قرار است به جای فکر صحیح عرضه شود این ويژگی شهید  با جامع نگری و نقش آفرینی مجاهدانه او در دفاع از حق در برابر باطل در وجود او گره خورده است.

لازمه داشتن چنین  حساسیتی به طغیان ها،  درک عمیق مفاهیم دینی بود. در زمانی که مطالعه قرآن و تاریخ اسلام در جامعه دانشگاهی آن روز خریدار نداشت، او می کوشید تا این نیاز را  زنده کند و تفاوت مفاهیم دینی با اندیشه های بشری در سایر مکاتب را نشان دهد کرد .

نگاه ایشان به مفهوم "توبه" بیانگر این عمق درک است.ایشان توبه را به شوراندن فرد علیه خودش معنا می کرد و معتقد بود که ایدوئولوژی ها و انقلاب تنها می توانند فردی را علیه فرد دیگریا علیه طبقه دیگر بشورانند اما قادر نیستند فرد را علیه خودش بشورانند. این تنها اسلام است که که با تربیت انسان ها بر "توبه" او را علیه نفس خود می شوراند.

یکی از شاخصه های  مهم شهید که می توان در سخنرانی های ایشان پی گرفت، عملگرایی  است به این معنا که از خودش شروع کرده بود و روی خودش کار کرده بود.

او جوانی بیست و یک، بیست و دو ساله بود که لحظه ای زندگی غیر دینی نداشت. حقیقتا اجتناب از گناه داشت. دعا را به قصد ثواب نمی خواند به دعا احساس نیاز روحی می کرد.

علاقه مند و مشتاق بود که مخاطب حضور دین را در زندگی اش درک کند. مایل بود جوانانی که اطرافش هستند حقیقت اسلام را از سرچشمه ها بگیرند. چون روی خودش کار کرده بود و ظرافت های مذهب را می فهمید.

شهید دیالمه تمام آنچه خدا به او داده بود( هوش وافر، قدرت تجزیه و تحلیل بالا ،حافظه بسیار خوب، نبوغ ،جذابیت وتوانمندی زبانی)همه و همه را صرف اسلام کرد.

به همین دلیل به جرات می توان گفت که او به معنای واقعی  شاکر عملی خدا بود.

شهید دیالمه با اینکه در میدان رقابت های بزرگ بود ولی از دنیا و مظاهرش وارسته بود. این روحیه حاصل مجاهدت و مبارزه با هوای نفس و مدد اهل بیت بود.

اثر خلوص شهید دیالمه بعد از سی و دو سال هنوز هویدا است. اینکه جوانان نسل سومی انقلاب شیفته دغدغه های ایشان می شوند اثرات خلوص شهید است."

در انتها ایشان مطالعه یک دوره اعتقادات اسلامی را از زبان شهید به تمام شرکت کنندگان به ویژه جوانان توصیه کردند.

لازم به ذکر است در اثنای مراسم کلیپی که حاوی معرفی آٍثار شهید بود به نمایش گذاشته شد.

 مراسم دیگری نیز با حضور جمعی از اعضای شورای شهر، مسئول امور ایثارگران مشهد و علاقه مندان شهید در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد. در این مراسم مهندس صالحی نژاد بندگی خالصانه خداوند و دوری او از تمام ایسم های رایج در آن زمان  را از پایه های اندیشه ای شهید دانست.

 

 

نظرها

    تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است .

ارسال نظر

برای نظر دادن ابتدا با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید .
برای ورود یا ثبت نام اینجا را کلیک کنید .